Annika Lintervo, Inka Yli-Tepsa, Hermanni Yli-Tepsa ja Tuukka Haapakorpi

22.5.2022

Exhibition logo, text Hidden

Pidot
Gästabudet
The Symposium
2022

Performanssi I Performans I Performance

Aika I Tid I Time 14.8. klo 18.00
Paikka I Plats I Place Musta Sali, Kuparipaja I Svarta salen, Kopparsmedjan I The Black Hall, The Copper Smithy
Ilmoittautuminen alk. 26.7. I Anmälan fr.o.m 26.7. I Booking starts 26.7.
(max. 10 osallistujaa I deltagare I participants)
Kesto I Längd I Duration 3045 minuuttia

SUOMI

Pidot on moniaistinen ja osallistava performanssi, joka rakentuu osallistujien kokemista maku-, haju-, tunto- ja ääniaistimuksista. Teoksen lähtökohtana on viime vuosina taidemuseoiden työpajatoiminnassa yleistyneen aistipajaformaatin irrottaminen terapeuttisesta tai pedagogisesta kontekstistaan ja sen muuntaminen performanssiksi.

Nimensä puolesta teos viittaa Platonin Pitoihin, jossa kohottauduttiin aistillisen mielihyvän ja nautintojen kautta kohti yhteistä yliaistillista totuutta. Performanssia yhdistää Platonin pitoihin lähinnä kokoontuminen juhlavan pöydän ääreen: yliaististen ideoiden sijaan teos käsittelee/tarjoilee aistimuksia ja moniaistisia yhteyksiä.

Teoksessa osallistujat istuvat pitkän pöydän äärellä silmät peitettyinä, jolloin näkemiseen pohjautuva aistikokemusten ennakointikyky heikkenee ja muut aistit korostuvat. Teoksen rakentamisessa hyödynnetään osana projektia toteutettavaa katsausta aistimisen ja moniaistisuuden historiaan.

SVENSKA

Gästabudet är en multisensorisk och dialogisk performans som baserar sig på deltagarnas upplevda smak-, lukt-, känsel- och ljudförnimmelser. Verkets utgångspunkt är att lösgöra sinnesverkstadsformatet, som i museiverksamhet blivit en allt vanligare form av verkstad, från dess terapeutiska eller pedagogiska kontext och omarbeta det till en performans.

Titeln hänvisar till Platons verk Gästabudet. I verket höjde man sig genom sinnligt välbehag och njutningar mot en gemensam översinnlig sanning. Performansen har beröringspunkter till Platons Gästabudet främst genom att man samlas vid ett bord dukat för fest. I motsats till översinnliga idéer behandlar/erbjuder verket förnimmelser och multisensoriska samband.

I verket sitter deltagarna vid ett långt bord med ögonen förbundna. Då försvagas prognostiseringen av sinnesförnimmelser som baserar sig på synen och övriga sinnen betonas. I förverkligandet av verket använder man sig också av en översikt av förnimmelsens och den multisensoriska upplevelsens historia.

ENGLISH

The Symposium is a multisensory and participatory performance that is built around the participants’ senses of taste, smell, touch and hearing. The starting point of the work is removing the sensory workshop format, which has become common in the workshop activities of art museums in recent years, from its therapeutic or educational context, and turning it into a performance.

The title of the work refers to the Symposium by Plato, in which banquet participants are lifted towards transcendental truth through sensual pleasures. The performance is mainly linked to Plato’s work through participants gathering around a festive table: instead of ideas of transcendence, the work explores and serves sensations and multisensory connections.

In the performance, the participants sit at a long table blindfolded, which makes it harder to anticipate sensory experiences based on vision, thereby highlighting the other senses. The setting up of the work draws on an overview of the history of sensing and multisensory experience, created as part of the project.

to-top